Heb jij een extra zwembroek bij je ?
“Heb jij een extra zwembroek bij je die ik van je mag lenen?”
“Mag ik jouw cap lenen ?” ,
“Heb jij een extra handdoek bij je?”
“Hebben jullie een scheidsrechtersvlag voor me?”
In mijn jonge jaren waterpolode ik héél veel. Daarnaast was ik in mijn tienerjaren ook nog waterpolo scheidsrechter. Het kwam regelmatig voor dat ik voor een training of wedstrijd één (of als het tegenzat verschillende) van bovenstaande vragen moest stellen aan een teamlid, een speler van de tegenpartij of aan iemand van de club.
Wat dit met denkspellen te maken heeft lees je hieronder.
Oeps, vergeten
Als ik mijn spullen bij mij had kon dat twee redenen hebben, namelijk:
Het hele proces van spullen na een training/wedstrijd mee naar huis genomen, uithangen, in de was doen en tas weer inpakken was goed gegaan.
of
Ik had al mijn spullen na een training/wedstrijd mee naar huis genomen en mijn tas in een hoek gegooid (dit was overigens geen weloverwogen handeling) zodat ik hem de volgende training zo kon meenemen. Nadeel was wel dat alles over het algemeen dan nog nat was (voor een zwembroek maakt dat niet heel veel uit, maar afdrogen met een natte, muffe handdoek is toch minder fijn)
Als ik niet alles bij mij had, was dat omdat ik na een training/wedstrijd mijn tas wel had leeggemaakt, maar dat ik niet alles weer in mijn tas had gedaan nadat het droog en/of gewassen was.
Daarnaast kwam het ook met enige regelmaat voor dat ik iets in het zwembad had laten liggen en dat ik daar pas achter kwam nadat ik er een volgende keer weer was.
De vraag “hebben jullie mijn zwembroek/handdoek/capje/bril/slippers/sleutels/etc., etc gevonden ? heb ik in die jaren dan ook vele malen aan een medewerk(st)er van het zwembad moeten vragen.
Controleren is niet een op zichzelfstaande vaardigheid
Bovenstaande vragen komen allemaal voort uit het feit dat ik mijzelf dan niet gecontroleerd had voordat ik naar een training of wedstrijd ging.
Controleren is niet een op zichzelfstaande vaardigheid, maar bestaat uit verschillende cognitieve functies (vaardigheden) zoals waarnemen, niet impulsief zijn, nauwkeurig zijn (heb ik ook onderin de tas gekeken of alleen de rits even opengedaan?), gegevens verzamelen (wat moet ik allemaal meenemen?) en vergelijken (heb ik mee wat ik mee moet nemen?). Wanneer één of meerdere van deze functies niet goed ontwikkeld zijn zal het controleren ook niet goed gaan.
Wil de vaardigheid controleren goed gaan, dan zullen de vaardigheden waaruit controleren bestaat goed ontwikkeld moeten zijn.
Vroeg of laat ontstaan er problemen
Het is verschillende keren voorgekomen dat ik terug moest naar huis omdat ik weer eens iets vergeten was. Ik heb ook wel eens niet kunnen deelnemen aan een wedstrijd omdat het een uitwedstrijd was en ik niets kon lenen. Dit was dan vervelend, maar niet meer dan dat. Wanneer er door deze minder goed ontwikkelde functies en vaardigheden problemen ontstaan op andere gebieden, kunnen de gevolgen veel groter zijn.
In onze praktijk komen wij met enige regelmaat tegen dat kinderen blijven zitten of zelfs afstromen vanwege niet goed ontwikkelde cognitieve functies. Dit met alle gevolgen van dien zoals een moeizame schoolcarrière, negatief zelfbeeld, depressie etc., etc..
Het trieste is dat wanneer deze vaardigheden niet getraind worden de problemen zich blijven voordoen, maar dan op andere gebieden. Deze niet goed ontwikkelde vaardigheden zijn namelijk niet schoolspecifiek. Zoals al uit mijn intro blijkt zijn dit ook vaardigheden die je in je gehele dagelijkse leven nodig zult hebben. Het tijdstip waarop de minder goed ontwikkelde vaardigheden een probleem worden zijn van verschillende factoren afhankelijk, zoals bijvoorbeeld: hoeveel last heb je zelf van de minder goed ontwikkelde vaardigheden en/of hoeveel last heeft je omgeving ervan? Ook kan het intelligentieniveau ervoor zorgen dat minder goed ontwikkelde vaardigheden pas op later een probleem worden omdat deze langere tijd gecompenseerd kunnen worden met de intelligentie.
De meest basale cognitieve functies zijn niet waarnemen, nauwkeurig zijn en niet impulsief zijn. Dit is ook een aantal van de cognitieve functies waaruit de vaardigheid controleren bestaat.
Cognitieve functies zijn te trainen met spellen
Wil je deze of andere cognitieve functies trainen dan kan dat onder andere met spellen.
Drie spellen die ik aanraad om eerder genoemde cognitieve functies te trainen zijn Schwarz Rot Gelb, Due Conga en Spot de Robot.
Schwartz Rot Geld is een spel voor 2-6 personen vanaf 7 jaar. Due Conga is een tweepersoons spel voor kinderen vanaf 8 jaar en Spot de Robot is een spel dat al met jonge kinderen gespeeld kan worden. Alle drie de spellen doen een groot beroep op eerder genoemde vaardigheden.
Ik wil benadrukken dat het sec spelen van spellen er niet voor zorgt dat vaardigheden getraind worden. Er wordt dan een beroep gedaan op vaardigheden. Er is echter een groot verschil tussen ‚het trainen van‘ en ‚een beroep doen op‘.
Wanneer sprake wil zijn van training moet er aan verschillende eisen worden voldaan. Een zeer belangrijke is, is dat er transfer moet plaatsvinden. Met andere woorden: er moet een vertaalslag gemaakt worden naar een andere gebieden. Een spel zonder transfer is niets anders dan een leuk spel.
Volgende week zal ik deze drie spellen uitvoeriger bespreken in mijn volgende blogpost.
Ook zal ik over deze drie spellen binnenkort een livestream houden.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe spellen, nieuwe blogposts, data van livestream en andere informatie ? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en volg ons op Instagram, Pinterest, Twitter en Facebook.
Heb je een kind dat problemen ervaart (op school) door minder goed ontwikkelde cognitieve functies, woon je in de regio Gouda en wil je weten of wij iets voor je kind zouden kunnen betekenen? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Dat kan via info@ertee.net of via het contactformulier op de website https://ertee.net
Over de auteur:
Vincent heeft samen met zijn vrouw Ingrid een praktijk voor remedial teaching, training en begeleiding in Gouda. Beiden hebben ze de opleiding Mediërend Leren gevolgd bij stiBCO).
De begeleiding die zij geven bestaat naast de vakinhoudelijke begeleiding zéér regelmatig ook uit het inzetten van denkspellen om cognitieve en andere vaardigheden te versterken.