Abstract strategiespel
Een abstract strategiespel is een spel waarbij je één of meerdere tegenstanders hebt die je moet overwinnen. Je kan een overwinning behalen op je tegenstander door bijvoorbeeld een groter gebied te veroveren dan je tegenstander, eerder de overkant te bereiken of door je tegenstander te omsingelen. Bij het spelen maak je strategische keuzes.
Het verschil met ‘normale’ strategiespellen is dat er bij abstracte strategiespellen geen thema is terwijl bij 'normale' strategiespellen het thema een essentieel onderdeel is van het spel en dus bijdraagt aan de spelbeleving. Zeer bekende abstracte strategiespellen zijn Schaken en Go. Abstracte strategiespellen kunnen zowel bordspellen als kaartspellen zijn.
Kenmerken van een abstract strategiespel
Een abstract strategiespel heeft een aantal kenmerken.
Een eerste kenmerk is dat er sprake is fan perfecte informatie. De tegenstanders kunnen over dezelfde informatie beschikken. Bij schaken bijvoorbeeld zien de spelers allebei op welke positie de speelstukken op het bord staan. Wanneer een speler aan de beurt is betaalt de speler op basis van deze informatie wat zijn volgende zet zal zijn.
Een tweede kenmerk van een abstract strategiespel is dat de factor geluk in principe niet aanwezig is. De volgende zet hangt bijvoorbeeld dus niet af van een kaart die getrokken wordt of hoe er gedobbeld word. Er zijn echter wel spellen waarbij er dobbelstenen gebruikt worden, maar die toch beschouwd worden als een abstract strategiespel. Een voorbeeld van een dergelijk spel is Can’t stop. Op basis van wat je gedobbeld hebt, moet je namelijk nog steeds zelf bepaalde strategische keuzes maken.
Een ander kenmerk is dat een abstract strategiespel geen thema heeft. Hiermee wordt bedoeld dat er geen verhaallijn is.
Spelmechanismen
Op de Engelse wikipedia pagina die gaat voer abstracte strategiespellen worden een de spellen in verschillende Spelmechanismen ingedeeld. Zo worden spellen o.a. Ingedeeld in de categorie ‘schaak achtig‘ . Voorbeelden van spellen in onze collectie die in deze categorie vallen zijn Baragoon en Hive.
Daarnaast zijn er ook nog ‘ x-op een rij‘ spellen‘. Hierbij moet je er dus en x-aantal speelstenen in een rij of een bepaald patroon worden gelegd. Spellen in onze collectie die in deze categorie vallen zijn o.a. Lo-Xio en Mijnlieff
Ook zijn er ook ‘verbiningsspellen‘. Hier moeten zijdes met elkaar verbonden worden.
Eyensteyn en ConHex zijn spellen die in deze categorie vallen.
Andere Spelmechanismen zijn ‘ stapelspellen‘, ’blokkeerspellen‘ en ’positiespellen‘.
Een van onze favoriete blokkeerspellen is Rumis +. Hierbij moet er ervoor zorgen dat je aan het eind van het spel van bovenaf het grootste oppervlak hebt weten te creëren.
Ook heb je op de wikipedia pagina nog de categorie ‘ Non-combinatorial abstract strategy games‘. Dit zijn spellen waarbij er wel sprake is van imperfecte informatie. Hierbij moet je door het combineren van informatie eenheden komen tot de juiste oplossing. Een voorbeeld van een dergelijk spel is Black Box. De klassieker onder de denkspellen te weten Mastermind valt ook in deze categorie.
Voor het bovenstaande is o.a. gebruik gemaakt van informatie op de pagina’s https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_abstract_strategy_games#References en https://boardgamegeek.com/boardgamecategory/1009/abstract-strategy